Obezitatea, metabolismul bazal si cum abordam scaderea in greutate

Am modificat articolul ultima data pe: 28.05.20

 

Despre obezitate si metabolism bazal, cand vrei sa slabesti

 

Gestionarea corecta a metabolismului natural al corpului este cheia pentru a ajunge la o greutate potrivita si mentinerea ei pentru mult timp, fara a fi nevoie sa urmezi in repetate randuri diverse diete. Afla ce inseamna metabolismul bazal si cum te poate ajuta sa te lupti cu obezitatea.

 

Privita superificial, ca o chestiune ce tine de estetica si aspectul personal, obezitatea a devenit in ultimii ani o problema medicala globala si una dintre cele mai serioase amenintari la adresa sanatatii. Insotita de complicatii grave precum diabetul, afectiuni ischemice ale inimii, un risc ridicat de atac cerebral si chiar cancer, o greutate cu mult peste nivelul normal poate fi sursa unor afectiuni numeroase care pot fi prevenite prin abordarea unui stil de viata echilibrat.

 

Obezitatea

In termeni generali, o persoana obeza este cea care are o greutate corporala cu mult peste nivelul considerat sanatos pentru inaltimea sa. Obiectiv, incadrarea se face utilizand un indicator numit indicele de masa corporala (BMI) care se calculeaza impartind numarul de kilograme la patratul inaltimii.

Persoanele care au un indice de masa corporala sub 18.5 sunt considerate malnutrite sau prea slabe, intre 18.5 si 25 este intervalul normal, peste 25 si pana in 30 putem spune ca este vorba despre o persoana grasa, dar nu obeza, si de la 30 incepe obezitatea.

Daca ai un indice cuprins intre 30 si 35 suferi de obezitatea de gradul 1, intre 35 si 40 este obezitate de gradul 2 si peste 40 se considera deja despre obezitate de gradul 3, numita si severa sau extrema. Vorbim in acest ultim caz, de exemplu, de o persoana care are inaltimea de 170cm si o greutate de 115kg sau mai mult.

 

Ce este metabolismul bazal

Aceasta sintagma face referire la energia pe care organismul o foloseste zilnic pentru a sustine un nivel de baza al activitatii sale ce implica respiratia, activitatea cerebrala, bataile inimii, functionarea ficatului si rinichilor, digestia, echilibrul termic al corpului si in esenta tot ce este necesar corpului pentru a supravietui. 

Metabolismul bazal difera de la persoana la persoana in functie de varsta, greutate si inaltime, starea fizica, sex etc.. Valoarea medie este de aproximativ 70kcal/ora si influenteaza foarte mult modul in care corpul tau gestioneaza aportul de alimente.

Ai intalnit cu siguranta persoane care pot manca aparent orice si in cantitati mari sau la ore tarzii, fara a se ingrasa. Acestea au de regula un metabolism bazal mai accelerat si sunt de obicei tinere, viteza de ardere a caloriilor reducandu-se o data cu inaintarea in varsta, de unde si depunerea mult mai facila a kilogramelor fara o schimbare evidenta a regimului alimentar, dupa 30 de ani.

Metabolismul bazal este conditionat de factori genetici, ceea ce inseamna ca unii oameni se nasc cu un ritm mai rapid al arderilor. Un alt factor care il influenteaza direct este masa musculara sau raportul dintre aceasta si proportia de grasime. Persoanele care au muschii mai dezvoltati consuma in repaus mai multa energie, decat cei cu musculatura mai slab definita. Cand esti racit si ai febra, metabolismul bazal se intensifica cu 0.7% pentru fiecare grad in plus fata de normal.

Afectiuni ale glandei tiroide duc la cresterea (hipertiroidism) sau  reducerea ritmului bazal (hipotiroidism), in timp ce dietele prea severe si urmate incorect pot duce la incetinirea metabolismului pentru ca organismul sa isi poata conserva energia.

Cum folosesti metabolismul bazal pentru a slabi

Una dintre metodele eficiente de reducere si mentinere a unei greutati potrivite si sanatoase este accelerarea metabolismului bazal. Aceasta se poate obtine prin cresterea masei musculare, prin intermediul exercitiilor cu greutati sau un alt tip de sport care solicita intens musculatura. Pentru ca metabolismul incetineste o data cu inaintarea in varsta, masa musculara trebuie de asemenea dezvoltata mai mult cu trecerea anilor.

Daca optezi pentru varianta unei diete cu reducerea numarului de calorii, este bine sa stii ca un regim prea agresiv poate avea efectul invers, reducand ritmul metabolismului bazal si ducand ulterior la ingrasare. Pentru ca regimul pe care il tii sa aiba efect este important sa consumi in fiecare zi minim 1200 calorii (femei) sau 1800 calorii (barbati). Este nivelul de care corpul are nevoie in general pentru a-si asigura functiile de baza.

 

Produse care accelereaza metabolismul

Studiile arata ca produsele care contin cafeina (cafeaua, ceaiul verde, unele pastile chinezesti de slabit) au capacitatea de a stimula si accelera metabolismul pentru o scurta perioada. In timp, corpul dezvolta insa toleranta la aceasta substanta activa, avand nevoie de o cantitate tot mai mare pentru a obtine rezultate, deci nu este tocmai cea mai eficienta metoda de abordat, dar, o poti incerca, daca cafeina nu contravine altor afectiuni curente.

Mai exista si suplimentele pentru slabit care sustin ca accelereaza arderile, unele dintre ele eficiente pe termen scurt, pe care trebuie insa sa le abordezi cu precautie, verificand cu atentie ingredientele si potentialele efecte secundare. Cele mai multe substante active care au rolul de stimula metabolismul au efect la nivel cardiovascular, crescand ritmul batailor inimii si uneori provocand aritmii sau chiar atac de cord.

Pe lista elementelor care duc la o accelerare a arderilor se mai afla si apa, deci ai grija sa te hidratezi eficient, ardeii iuti, pe care trebuie insa sa ii consumi cu prudenta, mai ales daca ai probleme cu stomacul si lintea, prin aportul de fier care sustine arderea grasimilor.

Reducerea aportului de calorii

In afara de accelerarea metabolismului bazal, mai poti pierde in greutate prin reducerea caloriilor consumate zilnic. Atunci cand aportul este mai mic decat necesarul impus, atat de functiile de baza, cat si de activitatile din timpul zilei, organismul preia din rezervele de grasime, reducand astfel din kilograme.

Cu o reducere de 500 pana la 1000 de calorii pe zi fata de necesarul corpului tau, poti obtine o scadere in greutate de pana la 4kg pe luna. Inainte de a stabili insa cat de mult sau de putin trebuie sa mananci zilnic, iti recomandam sa consulti un medic sau un nutritionist, mai ales daca ai probleme de sanatate sau ai incercat diete si inainte si nu au functionat.

 

Aboneaza-te
Anunta despre
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
DMCA.com Protection Status